Het belang van goede tekst

Tekst, de juiste tekst, wordt steeds belangrijker in de moderne communicatie. Wil je online gevonden worden met je bedrijf dan is tekst de sleutel. Zorgvuldig gekozen woorden die de juiste reactie op weten te roepen bij de lezer. Ieder medium stelt daarbij z’n eigen eisen.

Ieder medium stelt z’n eigen teksteisen

‘Je staat er waarschijnlijk niet vaak bij stil, maar ieder mediumtype stelt z’n eigen eisen aan tekst (of ‘copy’ in het geval van reclame-uitingen). SEO-tekst bijvoorbeeld is typisch voor Google en plazamarketing. Het is een manier van schrijven voor websites, waarmee jouw website sneller en makkelijker gevonden wordt binnen het oneindige aanbod in Google of Amazon. SEO-tekst draagt ook bij aan de ranking van je website. Pagina 1 van Google is nu eenmaal beter dan alles wat daarna komt.’  

Aan het woord is freelance copywriter Theo Nieveen van Theo Nieveen Copy & Concept, een copywriter met tientallen jaren ervaring in media en communicatie. ‘Met name in buitenreclame zie je nogal eens uitingen die voor print of online zijn ontworpen en vervolgens in het gebruik als abri. Een printadvertentie is geen abriposter, net zoals een website geen brochure is. De kans dat je de tekst voor een radiocommercial letterlijk kunt overnemen voor tv is nul. of billboard de plank volledig misslaan.’

Goed geschreven tekst is belangrijker dan ooit

Tekst bepaalt voor een groot deel of je online gevonden wordt, in Google bijvoorbeeld, of hoe je doelgroep je bedrijf ervaart. Als copywriter stel ik altijd als eerste de vraag: ‘Spreek je je klanten aan met -u- of met -je-?’ Ervaring leert dat een hele hoop bedrijven daar eigenlijk nog nooit over hebben nagedacht. Terwijl -u- of -je- een wereld van verschil maakt. Kies je voor een verzekering die je met -je- aanspreekt of met -u-? Hoe toegankelijk is een sportmerk dat je met -u- aanspreekt op zijn website? Een website waarin je met -u- wordt aangesproken geeft een totaal ander gevoel dan een website waarin de lezer met -je- wordt aangesproken. Het is een subtiel onderscheid dat gevoelsmatig bij de lezer een enorm verschil maakt. Met name als het gaat om communicatie of reclame voor een bedrijf. En dan heb je het alleen nog maar over de aanspreektitel en nog niet eens over de lengte van de zinnen of woordgebruik. Voor de copywriter is de keuze tussen -je- of -u- van belang voor de tone of voice van de tekst.

MKB, de cultuursector en onderwijsinstellingen

MKB, de cultuursector en onderwijsinstellingen zijn grootverbruikers van buitenreclame. Driehoeksborden, abri’s en billboards zijn binnen deze sectoren populaire media. Wat vaak vergeten wordt is dat dit vluchtige media zijn en dus wat betreft tekst (en beeld) een eigen invulling vragen. Je rijdt of loopt er immers met enige snelheid langs en dit stelt eisen aan de invulling van je tekst. De gouden regel is hier: houd het kort en bondig. En: hoe duidelijker hoe beter. Vermijd dus kleine lettertjes. Tekst lezen als je ergens langsrijdt, of langsloopt, lukt alleen als het een kort en duidelijk regeltje is. Je zou kunnen stellen dat een zinnetje met 6 woorden het maximum is. Wordt het meer tekst of lange(re) zinnen, die ook nog eens verdeeld over de poster staan, dan haakt je brein af: teveel informatie en teveel gedoe. Tekst wel gezien, maar tekst niet gelezen, dus boodschap gemist en geld verspild. Bovendien mag je ervan uitgaan dat de meeste mensen niet echt geïnteresseerd zijn in reclame, dus je vraagt nogal wat van een passant als je veel of lange tekst gebruikt.

Copywriting is een vak

Een ervaren copywriter houdt in z’n teksten rekening met de manier waarop doelgroepen een medium ‘consumeren’, en wat het doel is van de adverteerder met een uiting of een website. Wil je clicks op een banner, of wil je iets vertellen over je product/dienst bij voorbeeld? Daar zit nogal een verschil in. Laat copywriting dus over aan een copywriter met ervaring en verstand van communicatie. Het is een vak. Theo Nieveen Copy & Concept in Haarlem is een freelance copywriter die je graag verder helpt. Een copywriter die je bovendien kan adviseren over je communicatie en misschien zelfs over de ideale media-inzet. En daarvoor mag je ook in Breda , Utrecht of Enschede zitten. Jouw locatie maakt helemaal niets uit.  

Meer weten, advies of een proeftekst? Vragen staat vrij: info@theonieveencopyencommunicatie.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *